سبد خرید شما خالی است

خانه | درباره ما | نمایندگی ها | استخدام | گالری عکسها

شرح خبرنامه

   

چرا از شايعه پراكني و غيبت كردن لذت مي‌برم؟

تاریخ انتشار خبر : 1391/06/13

« هيچ چيز بيشتر از شايعه پراكني به من لذت نمي‌دهد. بلافاصله با تلفن آخرين خبرها را به ديگران مي‌رسانم و دوست دارم اولين كسي باشم كه خبر رسوايي‌هاي ديگران را پخش مي‌كند. ستون شايعات روزنامه‌ها را با اشتياق مي‌خوانم تا بتوانم اخبار زندگي كساني را پخش كنم كه حتي آنها را نمي‌شناسم. همچنين رازداري برايم خيلي مشكل است. »


در حالي‌كه همه‌ي ما هر از گاهي مرتكب اين گناه مي‌شويم، افرادي هستند كه شيفته‌ي غيبت كردنند. اگر شما هم به اين گروه تعلق داريد، دليل اين كارتان مي‌تواند يكي از اين موارد باشد:(1) خطاهاي ديگران اين فرصت را در اختيارتان قرار مي‌دهد تا احساس بهتري نسبت به رفتارهاي‌تان داشته باشيد. (2) با صحبت كردن در مورد زندگي اين و آن ديگر مجبور نيستيد با مسائل زندگي خود روبه‌رو شويد. با اين كار توجه اطرافيان‌تان را از خود منحرف كرده و آنها را با مسائل ديگر مشغول مي‌كنيد. (3) غيبت كردن باعث مي‌شود تا احساس قدرت كنيد چرا كه چيزي مي‌دانيد كه ديگري نمي‌داند. شما با داشتن چنين اطلاعاتي خود را در موضع قدرت مي‌بينيد. ديگران براي دريافت اين اطلاعات نزد شما مي‌آيند و اين باعث مي‌شود تا احساس كنيد فردي مهم و محترميد. شما بدون شك كسي هستيد كه ايده‌هاي خوبي در مورد هداياي تولد و مهماني‌هاي غافلگير كننده داريد. از اينكه ديگران شيفته‌ي صحبت‌هايتان مي‌شوند و مشتاقند تا اخبار جديد را از زبان شما بشنوند به خود مي‌باليد. درست مثل كودكاني كه اغلب مي‌گويند: «من چيزي مي‌دانم كه تو نمي‌داني». (4) گاهي نياز به يك راه خروجي براي رها كردن احساسات منفي خود داريد، چرا كه نمي‌توانيد به طور آگاهانه با آنها مبارزه كنيد، بنابراين آنها به شكل داستآنهاي ناخوشايندي در رابطه با ديگران نمود پيدا مي‌كنند.

1. خود را به خاطر اشتباه‌هاي گذشته‌‌تان ببخشيد و دوباره به اهداف‌تان بپردازيد. همه‌ي ما در گذشته رفتارهايي داشته‌ايم كه از آنها پشيمانيم. بنابراين اجازه ندهيد كه پشيماني و خجالت حاصل از آن رفتارها بر عملكرد فعلي‌تان اثر بگذارد. در عين حال نيازي نيست تا با درهم شكستن ديگران خود را بالا بكشيد بلكه به راحتي مي‌توانيد تمركز خود را از مسائل منفي به مسائل مثبت معطوف كنيد. تمامي اتفاقاتي را كه در گذشته انجام داده‌ايد و از بابت آنها شرمنده‌ايد را مرور كنيد و به خود بگوييد كه در آن زمان با توجه به منابعي كه در اختيار داشتيد هر كاري از دست‌تان برمي‌آمده انجام داديد. اين اتفاق‌ها را به هر شكل ممكن از ضمير ناخودآگاه‌تان پاك كنيد. به عنوان مثال، مي‌توانيد آنها را روي كاغذي بنويسيد و بعد آن را بسوزانيد.

2. توجه خود را از مسائل فرعي و پيش پا افتاده به مسائل مهم و والا معطوف كنيد. از تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني و مطالعه‌ي مقالات و مجلاتي كه به جوانب فرعي و بي‌اساس رفتارهاي انساني مي‌پردازند اجتناب كنيد. در عوض داستآنهايي بخوانيد در مورد افرادي كه توانستند با استفاده از موقعيت‌هاي معمولي به موفقيت‌هاي چشمگيري دست يابند. كتاب‌هاي زيادي در زمينه‌ي موفقيت به چاپ رسيده است كه براي مطالعه‌شان مي‌توانيد به كتابخانه‌ها مراجعه كنيد. از فيلم‌ها، نمايش‌ها و ديگر حوادث فرهنگي كه باعث تعالي روح و روان انسآنها مي‌شوند، استقبال كنيد.

3. خويشتن داري را تمرين كنيد. افراد دانا و فهميده درمورد عقايد صحبت مي‌كنند، افراد عادي درمورد مسائل معمولي، و افراد كم خرد درمورد ديگران! بار ديگر كه احساس كرديد مشتاق انتقال دادن آخرين اخبار و غيبت كردن هستيد از خود بپرسيد: «چه كسي از اين كارم نفع مي‌برد؟» اگر اين شخص آن كسي كه داريد با او صحبت مي‌كنيد يا آن كسي كه داريد در موردش حرف مي‌زنيد نيست، پس اين كار را نكنيد!
اگر ديديد اين كار برايتان خيلي مشكل است مي‌توانيد كارهاي ديگري براي ساده كردن آن انجام دهيد. مثلاً بيست و پنج بار بنويسيد من غيبتِ [اسم آن شخص] را كرده‌ام و آن را در جايي بچسبانيد كه ديگران ببينند و بعد شخصاً از آن فرد عذرخواهي كنيد. براي هر غيبتي كه مي‌كنيد مبلغي كنار بگذاريد و پس از مدتي با آن پول براي كسي كه پشت سرش بدگويي كرده بوديد هديه‌اي بخريد و البته برايش توضيح دهيد كه چرا آن هديه را به او مي‌دهيد. يا مي‌توانيد براي تنبيه خود سفر تفريحي‌تان را يك روز و يا يك هفته به تعويق بيندازيد.
تمامي اين نكات همانند داروهاي مؤثري جهت درمان شما هستند و اگر يكي از آنها را حتي براي يك بار هم كه شده انجام دهيد، همين براي ترك عادت بد غيبت كردن‌تان كافي است.

کلنجارهاي ذهني
دکتر ديويد جي. ليبرمن
اميرحسن مکي هانيه حق نبي مطلق

نظرات :

شما نیز می توانید نظرات  خود را در مورد این خبرنامه بگوئید ( پس از تایید  به نمایش گذاشته می شود ) :

نام : 
ایمیل :
نظر شما :
   
خانه | درباره ما | ارتباط با ما | نحوه سفارش | گالری عکسها | پدیدآورندگان | استخدام | چاپ کتاب شما | در حال چاپ | نمایندگی ها
کلیه حقوق این سایت محفوظ و مریوط به انتشارات آریاگهر می باشد
© 2012 All CopyRights By Aryagoharbooks.com
تمامی کالاها و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشد
کلیه فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد
طراحي، بهينه سازي و ميزباني وب : شرکت رايانا پيرامون پارسيان