سبد خرید شما خالی است

خانه | درباره ما | نمایندگی ها | استخدام | گالری عکسها

شرح خبرنامه

   

چرا نسبت به ظاهرم وسواس زيادي دارم؟

تاریخ انتشار خبر : 1391/07/30

«اگر چه خود را فردي باهوش، خوش مشرب و جالب مي‌دانم، اما به ظاهرم بيش از هرچيزي اهميت مي‌دهم. هر بار كه از مقابل آينه‌اي مي‌گذرم به خود در آن خيره مي‌شوم و دوست ندارم ديگران مرا در حالتي ببينند كه ظاهر خوب و آراسته‌اي ندارم.»

تحليل
شايد بارها شنيده باشيد كه ظاهر خوب مساوي است با شخصيت خوب. اين باور برگرفته از فرهنگي است كه در آن زندگي مي‌كنيم. هر روز در اطراف‌مان مي‌بينيم كه به افراد جذاب و خوش‌پوش توجه بيشتري مي‌شود و خدمات بيشتري به آنها ارائه مي‌گردد. حال وقتي چنين تفكري را توسعه مي‌دهيد به تدريج از حيطه‌ي فرهنگ خارج و به صورت وسواس شخصي ظاهر مي‌شود.
اين مطلب بدين معناست كه احساس مي‌كنيد تا زماني كه ظاهر خوبي نداشته باشيد ديگران شما را دوست نخواهند داشت. تصور مي‌كنيد اگر ظاهرتان جذاب و آراسته نباشند ديگران، حتي هم‌جنس‌هايتان رفتاري نامناسب و ناخوشايند با شما خواهند داشت. باورتان اين است كه بدون داشتن ظاهري زيبا قادر نخواهيد بود در اين دنيا گليم‌تان را از آب بيرون بكشيد. درواقع ظاهرتان پاسپورت شما براي ورود به جاده‌ي موفقيت است.
احساس مي‌كنيد ظاهر و قيافه‌تان اگر تنها امتيازتان نباشد، بزرگ‌ترين امتيازتان است. وقتي آنقدر بر روي وضعيت ظاهري‌تان تأكيد داريد، در حفظ آن هم وسواس به خرج مي‌دهيد. شايد لزوماً خود را فردي زيبا و جذاب ندانيد با اين حال سعي داريد خود را به بهترين شكل درآوريد و حتي به سراغ جراحان پلاستيك مي‌رويد. عقايد شخصي كه در مورد خود داريد تا حد زيادي تأثير گرفته از نظرات و عقايد ديگران است.
ممكن است در نظر ديگران فردي سبك‌سَر و جلف به نظر برسيد. شما براي پذيرش خودانگاره‌تان نياز به تأييد ديگران داريد. هرچه سنتان بالاتر مي‌رود بيشتر در معرض بحران ميانسالي قرار خواهيد گرفت، چرا كه بزرگ‌ترين امتيازتان كه آن را «ارزش» خود مي‌دانيد در حال تحليل رفتن است. اگر شما فقط به فردي كه ثروتمند است و ظاهر خوبي دارد احترام مي‌گذاريد تصور مي‌كنيد كه افراد هم تنها وقتي برايتان احترام قائل خواهند شد كه از چنين خصوصياتي بهره‌مند باشيد. فكرتان اين است كه ديگران هم بر اساس همان معياري در موردتان قضاوت خواهند كرد كه شما در موردشان قضاوت مي‌كنيد، در نتيجه اگر شما ديگران را بر اساس منش و شخصيت‌‌شان قضاوت كنيد آنها نيز بر همين اساس درموردتان قضاوت خواهند كرد. درنهايت، اگر در مورد ديگران قضاوت نكنيد، مي‌توانيد تا حد زيادي با وسواسي كه نسبت به ظاهرتان داريد مقابله كنيد و آن را كاهش دهيد.

راهكار
1. براي يك روز به عمد يكي از موارد معمول آراستگي ظاهر خود را حذف كنيد. به جاي استفاده از لنز عينك بزنيد. اگر هر روز ساعت‌ها با دقت موهايتان را آرايش مي‌كنيد، براي يك روز اين كار را انجام ندهيد و فقط خيلي ساده‌ آن را شانه بزنيد. اگر هرگز بدون آرايش از خانه خارج نمي‌شويد، در آن روز آرايش نكنيد. اگر لباسهاي‌تان هميشه باهم هماهنگ است، لباسهاي ناهماهنگ بپوشيد. يك پيراهن و شلوار ساده بپوشيد، از هيچ زيور آلاتي استفاده نكنيد و بعد از خانه بيرون برويد. در آن روز به واكنش ديگران در مورد ظاهرتان توجه كنيد. شايد بعضي‌ها متوجه تغييرات شما بشوند، اما بسياري از آنها حتي كوچكترين تغييري در شما نخواهند ديد! ظاهر انسان نقش بسيار كمي در نوع رفتار ديگران با او دارد. چيزي كه اهميت زيادي دارد اين است كه چه شخصيتي داريد و چه ميزان به ديگران علاقه نشان مي‌دهيد و به آنان توجه داريد.
2. در نوانخانه، بيمارستان‌ها يا هرجاي ديگري كه مردم به كمك‌تان نياز دارند به صورت داوطلبانه فعاليت كنيد. وقت خود را با كمك كردن به ديگران بگذرانيد. در مكان‌هايي به صورت داوطلبانه كار كنيد كه به شدت ژوليده و نامرتب شويد. به داوطلبان ديگر و نوع رفتارشان با يكديگر توجه كنيد. خواهيد ديد افرادي كه بيشترين ميزان عشق و محبت را دريافت مي‌كنند الزاماً زيباترين، آراسته‌ترين و ثروتمندترينِ افراد نيستند، بلكه فقط شامل اشخاصي مي‌شوند كه هر آنچه دارند در طبق اخلاص گذاشته و در اختيار ديگران قرار مي‌دهند. آن‌ها به ظاهرشان توجه زيادي ندارند، بلكه بر نيازهاي ديگران توجه و تمركز مي‌كنند.
3. وقتي متوجه شديد داريد درمورد شخصي قضاوت ‌مي‌كنيد از خود بپرسيد: «آن شخص چه خصوصيت مثبتي دارد؟ يا كداميك از خصوصيات اخلاقي‌اش را مي‌پسندم؟» رفتارهاي آن شخص را تا زماني كه بتوانيد چيزي براي كسب علاقه و احترام به او پيدا كنيد در نظر بگيريد؛ هر چيزي كه مربوط به مشخصات ظاهري‌اش نباشد. همين كار را درمورد خود نيز انجام دهيد! اغلب، وقتي عادت به قضاوت كردن درمورد ديگران داريم به شكلي بسيار شديدتر درمورد خود قضاوت مي‌كنيم. ويژگي‌هاي مثبت شخصيتي خود را بدون توجه به وضعيت ظاهرتان بنويسيد. به ياد داشته باشيد كه اين ويژگي‌ها حتي تا صد‌ سالگي هم با شما خواهند بود. آنها گنج‌هاي واقعي شما هستند پس پرورش‌شان دهيد.

کلنجارهاي ذهني
دکتر ديويد جي. ليبرمن
اميرحسن مکي- هانيه حق نبي مطلق

نظرات :

ندا
1391/08/01
جالب بود :)
نفيسه
1391/08/01
عالي بود موفق باشيد
مارال انجمني
1391/08/10
با سلام و خسته نباشيد با اين مطلب زياد موافق نيستم موفق باشيد
امير
1391/08/12
سرکار خانم انجمني با سلام و تشکر.
لطفا دليل يا دلايل عدم موافقت خود را بيان کنيد.

شما نیز می توانید نظرات  خود را در مورد این خبرنامه بگوئید ( پس از تایید  به نمایش گذاشته می شود ) :

نام : 
ایمیل :
نظر شما :
   
خانه | درباره ما | ارتباط با ما | نحوه سفارش | گالری عکسها | پدیدآورندگان | استخدام | چاپ کتاب شما | در حال چاپ | نمایندگی ها
کلیه حقوق این سایت محفوظ و مریوط به انتشارات آریاگهر می باشد
© 2012 All CopyRights By Aryagoharbooks.com
تمامی کالاها و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشد
کلیه فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد
طراحي، بهينه سازي و ميزباني وب : شرکت رايانا پيرامون پارسيان