سبد خرید شما خالی است

خانه | درباره ما | نمایندگی ها | استخدام | گالری عکسها

شرح خبرنامه

   

چرا در گذشته سير مي کنم؟

تاریخ انتشار خبر : 1391/06/15

« افكار و گفته‌هايم همه مربوط به گذشته است. مدام در گذشته و خاطرات خوش آن سير مي‌كنم.»


تحليل
يكي از مهم‌ترين فوايدي كه از زندگي در گذشته حاصل مي‌كنيد، اطمينان خاطر است. (1) گذشته هرگز تغيير نمي‌كند و در دنياي سرشار از تغيير هميشه يكسان و بدون تغيير باقي مي‌ماند. حتي اگر دوران كودكي بسيار بدي داشته‌ايد اكنون مي‌دانيد كه ديگر هيچ اتفاق بدي در گذشته‌تان رخ نخواهد داد. شما ترجيح مي‌دهيد به جاي زندگي كردن در آينده كه مملو از عدم اطمينان است در گذشته‌اي زندگي كنيد كه سرشار از امنيت و عدم نگراني است. (2) گذشته توضيحي است براي ديگران و توجيهي براي خودتان درخصوص رفتار و وضعيتي كه در حال حاضر داريد. «اگر امروز اين هستم به خاطر اتفاقي است كه در گذشته برايم افتاده ...» شما براي موقعيت خود به توضيحي خارجي نياز داريد. شما آمادگي پذيرفتن هيچ‌گونه مسئوليت يا نكوهشي را نداريد به همين دليل گذشته برايتان همچون سپر بلا است. (3) ممكن است گذشته تنها منبع غرور و افتخارتان باشد. نياز داريد تا به ديگران و خودتان يادآوري كنيد كه چه كسي بوده‌ايد. گذشته تنها چيزي است كه برايتان باقي مانده. به هرحال به خاطر آوردن روزهاي گذشته خيلي راحت‌تر از به وجود آوردن خاطرات جديد است.

راهکار
1. بدانيد اگرچه گذشته مي‌تواند دليل و توجيهي برايتان باشد، اما تنها كسي كه مي‌تواند حال و آينده را كنترل كند فقط خودتان هستيد. استفاده از گذشته به عنوان تنها منبع شما، توانايي‌تان در عكس‌العمل نشان دادن به مشكلات زندگي و به دست آوردن چيزهاي مطلوب و موفقيت را محدود مي‌كند. به ياد داشته باشيد، كساني كه تنها به گذشته‌ي خود بسنده مي‌كنند، در زندگي بارها و بارها مرتكب همان خطاها مي‌شوند. آن ها نمي‌توانند به راه حل‌هاي جديد برسند و از موهبت‌هايي كه از زندگي نصيبشان مي‌شود در هر لحظه استفاده كنند. ببينيد كودكان چگونه نسبت به حوادث و اتفاقات دنيا واكنش نشان مي‌دهند. آيا آن ها در گذشته زندگي مي‌كنند؟ به هيچ وجه. كودكان نمونه‌ي بارز انعطاف‌پذيري، لذت و نشان دادن واكنش‌هاي جديد نسبت به اتفاقات دنيا در هر لحظه‌اند. همانند كودكان بدون بازگشت به گذشته نسبت به پستي‌ها و بلندي‌هاي زندگي عكس‌العمل نشان دهيد، سپس خواهيد ديد كه تا چه اندازه از زندگي غني‌تري بهره‌مند خواهيد شد.

2. اگر در گذشته ضربه‌اي خورده‌ايد كه اكنون از آن به عنوان توجيهي براي رفتارهاي‌تان استفاده مي‌كنيد از خود بپرسيد: «به خاطر اين مسأله چقدر بايد درد و رنج بِكشم؟ آيا به خاطر ضربه‌اي كه در گذشته به من وارد شده بايد بقيه‌ي زندگي‌ام را خراب كنم؟ اكنون قدرت در دست كيست، من يا آن ضربه‌ي روحي؟» با خود تكرار كنيد: «گذشته ديگر گذشته. زمان حال مهم‌ترين هديه‌اي است كه به من داده شده است.» تصميم بگيريد كه ديگر تحت تأثير مسائل منفي گذشته‌تان قرار نگيريد. از اين به بعد، اين كه چه واكنشي نسبت به وقايع روزمره‌تان داشته باشيد، با خودتان است. به ياد داشته باشيد، هر روز كه از خواب برمي‌خيزيد، فرصتي است براي شروعي جديد. آن را غنيمت بشمريد!

3. هر روز كاري كنيد كه مايه‌ي مباهات و افتخارتان باشد و بتوانيد درباره‌اش با ديگران صحبت كنيد. حتي اگر كاري كه انجام مي‌دهيد به ظاهر بي‌اهميت به نظر برسد، مثل مداومت در كار، مواظبت كردن از يك حيوان يا حتي داشتن يك سرگرمي خوب، موفقيت‌هاي امروزتان را بشناسيد. لذت بردن از موفقيت‌هاي گذشته و در ميان گذاشتن آن با ديگران هيچ اشكالي ندارد اما درگير گذشته بودن مانع از رشد و ترقي شما در زمان حال مي‌شود. هر وقت متوجه شديد كه داريد درمورد گذشته صحبت مي‌كنيد، بگوييد: « و حالا دارم اين كار را انجام مي‌دهم...» بدين ترتيب خواهيد ديد كه زمان حال بهترين مكان براي زندگي كردن است.

کلنجارهاي ذهني
دکتر ديويد جي. ليبرمن- اميرحسن مکي- هانيه حق نبي مطلق

نظرات :

شما نیز می توانید نظرات  خود را در مورد این خبرنامه بگوئید ( پس از تایید  به نمایش گذاشته می شود ) :

نام : 
ایمیل :
نظر شما :
   
خانه | درباره ما | ارتباط با ما | نحوه سفارش | گالری عکسها | پدیدآورندگان | استخدام | چاپ کتاب شما | در حال چاپ | نمایندگی ها
کلیه حقوق این سایت محفوظ و مریوط به انتشارات آریاگهر می باشد
© 2012 All CopyRights By Aryagoharbooks.com
تمامی کالاها و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشد
کلیه فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد
طراحي، بهينه سازي و ميزباني وب : شرکت رايانا پيرامون پارسيان